Dr. Dženan Kos: Opera 'Ilhamija' je kulturna prekretnica kojom bi se ponosile i mnogo razvijenije kulture i društva

Dr. Dženan Kos: Opera 'Ilhamija' je kulturna prekretnica kojom bi se ponosile i mnogo razvijenije kulture i društva

U Travniku je 12. septembra upriličena praizvedba opere “Ilhamija”, prve opere producirane izvan Sarajeva. To je izuzetan događaj za ukupnu bošnjačku i bosanskohercegovačku kulturu. Kruna je to višemjesečnog intenzivnog rada tima okupljenog oko ove predstave koja je u Velikoj sali Centra za kulturu Općine Travnik nagrađena dugotrajnim aplauzom.

Kompozitor opere posvećene alhamijado pjesniku i filozofu je Travničanin Benjamin Ribić, koji potpisuje i libreto. Reditelj predstave je Boris Ercegović, a ulogu Ilhamije odigrao je Ermin Aščerić. Izvršni projekt-menadžer je prof. dr. Dženan Kos.
Nakon praizvedbe u Centru za kulturu Travnik od 20 sati, zenička premijera opere zakazana je za 16. septembar u Bosanskom narodnom pozorištu u Zenici, također od 20 sati.

VEZANI TEKST/ Prof. dr. Sanjin Kodrić: Zašto opera “Ilhamija”?

Praizvedba i premijera opere „Ilhamija“ obilježile su 35. jubilarni program „Ilhamijinih dana“.

Tim povodom za Bosnian News Service govori prof. dr. Dženan Kospredsjednik Bošnjačke zajednice kulture Travnik i SBK.

Bosnian News Service: Uvaženi g. Kos, šta za bosanskohercegovačku kulturu znači praizvedba prve moderne bošnjačke nacionalne opere Ilhamija?

Kos: Produkcija opere Ilhamija predstavlja prvo multimedijalno djelo operskog formata savremene umjetničke produkcije u Bosni i Hercegovini te važan kulturni i historijski događaj za bošnjačku i bosanskohercegovačku kulturu u cjelini.

Bosnian News Service: Kako vidite značaj ovog projekta za ukupnu bosanskohercegovačku kulturu? Čini se da svjedočimo svojevrsnom kulturnom entuzijazmu, što je nažalost ovih godina bila rijetkost...

Kos: Kultura i umjetnost zapravo ne nastaju iz ničega i za visoku kulturu nužno je osigurati niz preduslova. Entuzijazam jeste jako važan, ali su i okolnosti jednako važne. Mi smo imali sreću da smo uspjeli objediniti mnoštvo entuzijasta, ali i povezati nekoliko donatora koji su pružili podršku produkciji opere Ilhamija.
Tu svakako valja istaknuti Ministarstvo obrazovanja, nauke, mladih, kulture i sporta Srednjobosanskog kantona i Ministarstvo za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Zeničko-dobojskog kantona, zatim visokog pokrovitelja – potpredsjednika Federacije Bosne i Hercegovine iz reda bošnjačkog naroda, specijalne pokrovitelje – premijera Vlade Srednjobosanskog kantona i premijera Vlade Zeničko-dobojskog kantona, te nadasve glavnog pokrovitelja – načelnika Općine Travnik.

Bosnian News Service: Zašto je lik Abdulvehaba Ilhamije izabran kao centralna tema opere i šta on poručuje današnjem vremenu?

Kos: Ilhamija je, rekli bismo, antički građena figura – lik koji se, pod cijenu vlastite smrti, ne odriče svojih ideala. Neka svako danas promisli o tome čega je spreman odreći se zbog svojih ideala i gdje su zapravo danas granice našeg dostojanstva.

Bosnian News Service: Koliko je bilo izazovno producirati ovakav projekat i šta u tome znači uloga Bošnjačke zajednice kulture?

Kos: Produkciju opere Ilhamija potpisuju Bošnjačka zajednica kulture Travnik kao nosilac projekta, Bošnjačka zajednica kulture – Direkcija Sarajevo kao kreativni producent, Fondacija Meyli kao kreativni koproducent, te Centar za kulturu Općine Travnik i Bosansko narodno pozorište Zenica kao izvršni producenti.
Izazov je utoliko veći što smo gotovo sedam mjeseci unazad istovremeno radili na nekoliko lokacija – u Sarajevu, Zenici, Travniku i Novom Sadu, te što su prve postavke opere planirane u dva grada – u Travniku praizvedba i travnička premijera, i u Zenici zenička premijera.

S druge strane, Bošnjačka zajednica kulture je u gotovo samo godinu dana producirala dvije opere koje spadaju u sami vrh savremene muzičke umjetnosti u Bosni i Hercegovini – operu Tvrtko, kralj bosanski, koja predstavlja prvo operno djelo nastalo u produkciji Bošnjačke zajednice kulture, i operu Ilhamija, koja predstavlja prvo operno djelo ikad praizvedeno izvan glavnog grada Bosne i Hercegovine.

Bosnian News Service: Gospodin Sanjin Kodrić, predsjednik BZK, govorio je ovih dana o „zlatnom periodu opere“ u BiH – na čemu se temelji taj optimizam?

Kos: Vjerujem upravo na prethodno navedenim činjenicama, ali i onome što je u vezi s tim evidentno – da je Bošnjačka zajednica kulture uvijek bila ispred svoga vremena.

Bosnian News Service: Koju poruku publika treba ponijeti iz Travnika nakon što pogleda ovu operu?

Kos: Poruku o mladim ljudima koji su s operom Ilhamija, usprkos brojnim problemima u našem društvu, gotovo nikakvom odnosu prema visokoj kulturi i umjetnosti, stvorili novu kulturnu, umjetničku, ali i društvenu vrijednost kakvima bi se ponosila mnogo razvijenija i bogatija društva i kulture.

__________________________________________________________________________________________________

Odgovorno novinarstvo i pozitivne priče podržavaju ljudi koji vjeruju u istinske vrijednosti. Podržite Ins.ba. Podržite put Istine i Dobra. Više saznajte ovdje.

Komentari (0)

Još uvijek nema komentara. Postavite prvi komentar!

Ostavi komentar